Det er ikke synderligt interessant at vide, hvad årets resultat var i 2017, ej heller hvad virksomheden tjente sidste år.

Det er langt mere spændende at vide, hvordan virksomheden klarer sig her og nu. -Du har nok en ide. Saldoen på dine konti i banken fortæller noget af historien, der står 300.000 kroner på kontoen. Det lyder jo meget godt, men er det nu også det?

Der er jo også moms, og salgschefen nævnte noget om nogle bilag fra salgskurset.

Det store spørgsmål er, hvordan forretningen udvikler sig i realtid.

Svaret vil altid være ret vævende i de virksomheder, der stadig holder fast i det fysiske bogholderi.

Du kan selvfølgelig spørge i bogholderiet. De kan finde oplysningerne, men bogholderiet skal først lige have kørt og bogført lønnen, før du kan få et resultat.

Mens du venter, kan du overveje, hvilke udgifter salgsafdelingen egentlig har i forhold til indtjeningen.

 

Tal til analyse

I det digitale bogholderi får du automatisk et øjebliksbillede af virksomhedens økonomi, der til enhver tid er opdateret. Og som tiden går kan du bruge virksomhedens egne data til at give et mere klart billede af de måneder, der kommer.

Det smarte i det digitale bogholderi er netop, at alle bilag, indtægter og udgifter er opdateret og lige ved hånden. Det kræver kun få klik at tilgå systemet, og din bogholder kan fremover bruge tiden effektivt på at trække relevante data ud om virksomheden.

Det kan være indtjeningen i sidste måned kontra udgifterne. Det kan også være en sammenligning year on year, eller bogholderen kan hente oplysninger om de måneder, hvor virksomheden performer særligt godt.

På den måde kan du som direktør lave bedre analyser af virksomhedens drift, der igen kommer forretningen til gode.